بی شک تعهد بالا به کسب رضایت مشتری و افزودن به مشتریان وفادار یکی از ارکان تحقق توسعه بنگاه های اقتصادی و موفقیت ایشان در بازارهای اقتصادی است. امروزه به علت توجه خریداران به انواع خدمات دارای کاربرد بویژه خدمات پس از فروش، شركت ها سعی دارند با توسعه مناسب و معرفی امكانات خدماتی خود، مشتریان و رضایت آنها را مورد توجه قرار دهند.
شركت هایی كه خدمات متمایز به مشتریان ارائه می كنند دارای ویژگی های مهم و مشتركی هستند؛ منجمله درک صحیح خواسته ها، انتظارات و نیازهای مشتری، طراحی و اجرای موفق سیستمی كه در آن در هر مرحله این انتظارات به بهترین شکل ممکن برای مشتری برآورده می شود.

خدمات پس از فروش، درحقیقت حلقه پنجم از “زنجیره ارزش” و مرحله آخر از فعالیت های یک سازمان پویا است. این پنج حلقه عبارتند از :

  • تدارک ورودی ها
  • عملیات تولید
  • تدارک خروجی ها
  • بازاریابی و فروش
  • خدمات پس از فروش

خدمات مشتریان در شرکت هتکو :

با سابقه ایی نزدیک به ربع قرن در عرصه صنایع مختلف و پروژه های کلیدی کشور، شرکت هتکو خود را مفتخر می داند که یکی از ارکان اصلی موفقیت و اعتبار خود را مدیون برنامه ریزی و تحقق اهداف کیفیت در ارتباط با خدمات مشتریان می داند.
جهت افزایش توانایی ارائه خدمات موثر به مشتریان در شرکت هتکو برنامه ای دارای نه مرحله به صورت ذیل ارائه می گردد:

  • درک صحیح انتظارات مشتریان
  • اولویت بندی مشتریان
  • تعریف اهداف خدمات
  • تعهد به ارائه خدمات در تمام سطوح سازمان
  • ایجاد انتظارات مطلوب در مشتریان
  • ایجاد ساختاری بنیادی جهت ارائه خدمات
  • پرورش كاركنان
  • اندازه گیری میزان رضایت مشتریان
  • اقداماتی در جهت جستجو و شناسایی شكایت كنندگان

با توجه به اهمیت تحقق موارد فوق و نیز با رویکردهای اصول بازاریابی نوین؛ در شرکت هتکو فرایند خدمات مشتری فقط به خدمات پس از فروش اطلاق نمی شود بلكه خدماتی فراگیر را دارا است و شامل سه مرحله زیر می باشد.
خدمات پیش از فروش؛ شامل حل مشكلات و یا راهنمایی مشتریان است حتی در شرایطی كه با محصول شركت ارتباط ندارد.
برای مثال : با ارائه خدمات مشاوره پروژه به توسط تیم های تخصصی فنی- مهندسی برای شناسایی دقیق الزامات پروژه ها و ایجاد درک و تفاهم کامل طرفین از نیازها و انتظارات صورت می پذیرد (نظیر رفع نواقص احتمالی یا شفاف سازی در مستندات پایه، تهیه پروپزال ها و….).
خدمات در حین فروش؛ خدماتی را شامل می شود كه اطلاعات كافی را برای انتخاب مناسب در اختیار مشتری قرار دهد. از جمله: در اختیار قرار دادن اوقات مناسب برای جلسات تلفنی و یا حضوری از سوی کارشناسان فروش، بازدیهای حضوری از خط تولید محصولات وآشنایی با نحوه و اصول کار تجهیزات، ارائه كاتالوگ و دیتاشیت محصولات، سابقه محصول ، مشتریان موجود و قبلی و نظایرآن .

خدمات پس از فروش؛ بخشی از خدمات مربوط به مشتریان است که ‌باید پس از تحویل محصول به مشتری و در طول دوره استفاده در اشکال مختلف منجمله ضمانت (گارانتی)، تعهد (وارانتی) و پشتیبانی فنی (حمل و نقل، نصب و راه اندازی، تامین و ارائه قطعات یدکی، آموزش های اپراتوری شامل تعمیرات و نگه داری و …) تحقق یابد.

هر چه رتبه سرمایه‌یی و با دوام بودن محصول بیشتر باشد خدمات پس از فروش دارای اهمیت بیشتری خواهد بود، لذا این نوع خدمت در صنایعی مانند هوای فشرده و گازهای صنعتی می‌تواند نقش مهمی در توسعه بازار بر اساس ایجاد، حفظ و ارتقاء رضایت مشتریان داشته باشد.

در هتکو، موضوع خدمات پس از فروش بیشتر از اینکه امری تکنیکی و فنی برای شرکت باشد یک ضرورت و اصل مدیریتی است که تمام جنبه‌های ارتباط با مشتریان را مدنظر دارد لذا خدمات پس از فروش یکی از مهم‌ترین گام‌های لازم در ارتقای کیفیت محصول و نهایتا فایده‌مندی این خدمات در ایجاد و حفظ رضایت مصرف‌کننده است.

بخش مهمی از خدمات پس از فروش به دلیل بررسی موارد زیر می باشد:

  • شناسایی کمبودها
  • جمع آوری نظرات مشتریان
  • سنجش نیازها و خواسته های آنان پس از دریافت و بکاربردن محصول یا خدمت و درنهایت برآوردن نیازها و افزایش سطح رضایتمندی مشتری
  • برنامه هایی برای توسعه خدمات و افزودن به مشتریان وفادار

تماس با ما